Skip to main content

Hyrbil på din Long stay

Viktig information om hyrbil på din Long stay

På våra Long stay-resor i Europa ingår alltid hyrbil inklusive fria mil och grundförsäkring. Du hämtar själv ut bilen på flygplatsen vid ankomst och kör till din destination. Vi använder oss av Europcar eller Auto Europe. Auto Europe samarbetar i sin tur med stora hyrbilsbolag. 

Här har vi sammanställt information inför din resa som det är viktigt att ta del av. Tveka inte att höra av dig till oss på info@eastongolf.se om du har några frågor. 

Hyrbil

  • Det ingår i din resa

    Det här ingår när du har hyrbil på din Long stay: 

    • Hyrbil, t.ex. Ford Fiesta eller likvärdig, med 5 dörrar och plats för 2 personer per bil.
    • Fria mil – ingen begränsning av körsträcka.
    • Grundförsäkring.

      Kostnader som kan tillkomma:
    • Bränsle
    • Eventuella lokala skatter
    • Eventuella serviceavgifter
    • Eventuella vägtullavgifter

     

    Vill du ha mer detaljerad information om din hyrbil under vistelsen kan du läsa mer här. 

  • Vi använder oss av de största hyrbilsbolagen

    Vi samarbetar med Europcar och Auto Europe. Auto Europe i sin tur samarbetar med stora hyrbilsbolag. Det bolag du hämtar ut bilen hos anges på din voucher. Utbudet av bilar varierar beroende på när du bokar och skiljer sig åt mellan olika destinationer. Vi kan inte garantera samma typ av bil eller villkor för alla våra gäster. 

     

  • Hyrbilsvoucher

    Din hyrbilsvoucher och annan relevant information kommer att skickas till dig 10 till 14 dagar före avresa. Vouchern tydliggör vilket hyrbilsbolag du ska hämta din bil ifrån. Vi ber dig läsa igenom vouchern noggrant och kontrollera så att alla uppgifter stämmer. 

  • Hämta ut bilen – huvudförare

    Huvudföraren är den som anges som resenär 1 i bokningsbekräftelsen när du bokar resan hos oss. För att hämta ut hyrbilen krävs att huvudföraren kan visa upp ett giltigt körkort och pass, samt ett giltigt internationellt kreditkort.

    Vi rekommenderar att du noggrant kontrollerar bilen och ber personalen som lämnar ut bilen att notera alla skador innan du lämnar uthämtningsplatsen. För extra trygghet kan det vara bra att fotografera bilen vid upphämtning.

  • Hämta ut bilen utanför öppettider – vid flygförsening

    Vänligen ring direkt till hyrbilsbolaget och informera dem om eventuell flygförsening innan avgång. Om du är försenad vid ankomst och hyrbilsbolagets kontor är stängt, hänvisar vi till Easton Golfs jourtelefon på 040 - 94 75 00

  • Out of hours-avgifter

    Om du hämtar din bil nära stängningstid, och en tid för extraöppet är angiven på din voucher, kan det tillkomma en avgift. Spara i så fall kvittona från dina utlägg och skicka in dem till Easton Golf efter hemkomst, så får du tlllbaka dina utlägg.

  • Giltigt kreditkort för deposition

    För att hämta ut bilen krävs ett giltigt kreditkort (inte betalkort) registrerat på huvudförarens namn. Detta krävs för att en deposition ska reserveras på kortet under hyrperioden. Depositionen återbetalas vid återlämning av bilen. Läs mer under nästa rubrik ”Extra försäkringar hos hyrbilsbolaget”.  

  • Ålderskrav

    Bilförare över 70 år kan ibland ställas inför högre hyrbilskostnader, vilket kan resultera i extra avgifter eller krav på att köpa en tilläggsförsäkring. Detta gäller även för förare under 21 år. Eventuella kostnader kommer att tydligt framgå på kontraktet vid uthämtning av bilen. Observera att dessa kostnader inte är något som Easton Golf står för.

  • Extra försäkringar hos hyrbilsbolaget

    Du har möjlighet att köpa extra försäkringar på plats, men en grundförsäkring ingår. Innan avresa rekommenderar vi att du granskar dina privata försäkringar. Ofta inkluderar kreditkort eller hemförsäkringar självriskeliminering. Om inte, kan det vara klokt att överväga att köpa en självriskelimineringsförsäkring direkt från hyrbilsbolaget.

    Easton Golf tar inte ansvar för eventuella köp eller tillägg som görs på plats. Därför är det mycket viktigt att noggrant läsa igenom hyrbilskontraktet för att undvika oönskade kostnader. För att säkerställa förståelse är det rekommenderat att begära kontraktet på svenska eller engelska. Vid tecknande av ytterligare försäkringar (självriskeliminering) hos hyrbilsföretaget sänks normalt depositionsbeloppet på ditt kreditkort.

    Ej obligatoriska tillval som betalas direkt till hyrbilsbolaget inkluderar:

    • Självriskeliminering
    • Övriga försäkringar
    • Extra förare
    • Extrautrustning, som t.ex. GPS eller vägtullstransponder på Algarvekusten. Om din hyrbil inte har en transponder installerad rekommenderar vi att du hyr en.
  • Hyrbil från Portugal till Spanien

    När du landar i Portugal, men ska bo i Spanien, kan det tillkomma kostnader för gränspassering. De står i så fall tydligt utskrivna på kontraktet vid upphämtning av bilen. Kontrollera noggrant innan ni skriver på. Spara dessa kvitton och skicka in dem till Easton Golf efter hemkomst så får du tillbaka dina utlägg.

  • Hyrbil mer än 28 dagar

    Vid längre hyresperioder kan du i undantagsfall behöva byta hyrbil under din vistelse. I så fall kommer du att få två hyrbilsvouchers. 

  • Envägsavgifter

    Om du ska hämta ut din bil på ett ställe, men lämna på ett annat, kan det tillkomma extra kostnader. Spara i så fall kvittona från dina utlägg och skicka in dem till Easton Golf efter hemkomst, så får du tillbaka dina utlägg. 

  • Om det uppstår frågor vid hämtning av bil

    Auto Europe: 
    Skulle det mot förmodan vara något ni ställer er frågande till när ni hämtar ut bilen, eller om hyrbilspersonalen hävdar att ni behöver köpa till ytterligare försäkringar, så kan Auto Europe ta diskussionen med den lokala uthyraren. Telefonnumret finns på din voucher i en ruta längst upp till vänster.  


    Europcar: 
    Skulle det mot förmodan vara något ni ställer er frågande till när ni hämtar ut bilen, eller om hyrbilspersonalen hävdar att ni behöver köpa till ytterligare försäkringar, så kan du ringa Easton Golfs jourtelefon på  040 - 94 75 00. 
     

  • Efter avslutad hyra

    Auto Europe
    Eventuella reklamationer ska göras direkt till Auto Europé. Auto Europes skandinaviska team kan ni kontakta här. Ni kan även ringa +49 89 541 9556 09 på vardagar klockan 10.00-14.00 (ej onsdagar).

    Europcar
    Eventuella reklamationer ska göras direkt till Easton Golf på reklamation@eastongolf.se