Att resa på Long Stay innebär att man under sin vistelse disponerar en hyrbil. Du hämtar själv ut bilen på flygplatsen och kör på egen hand till din destination. Adress får du tillsammans med din hyrbilsvoucher och övrig information 10-14 dagar före avresa. Vi ber dig noggrant läsa igenom denna information samt vouchern som kommer tillsammans med biljettutskicket.
Hyrbilsagent
Vi bokar våra hyrbilar via hyrbilsagenten Auto Europe som i sin tur samarbetar med alla stora hyrbilsföretag. Av din hyrbilsvoucher framgår det hos vilket hyrbilsföretag du ska hämta ut din bil. Utbudet av bilar varierar beroende på bokningstillfälle samt är olika på varje destination. Vid vissa tillfällen finns det bilar med mycket förmånliga villkor och vid andra tillfällen kan utbudet vara mindre. Vi kan inte garantera samma typ av bil eller likvärdiga villkor till samtliga kunder. Vad som gäller för just din hyrbil framgår av din voucher.
Huvudförare
Huvudföraren är den som står angiven som resenär 1 när du bokar resan hos oss. För att hämta ut hyrbilen krävs det att huvudföraren, förutom giltigt körkort och pass, även har ett giltigt internationellt kreditkort. Se vidare under punkten ”Giltigt kreditkort”.
Giltigt kreditkort – viktigt!
Bankkort eller andra liknande kort där inköpen dras omedelbart från ditt konto accepteras oftast inte (även om det skulle finnas en kredit på bankkontot.) Kreditkort och betalkort är kort där du får en månatlig faktura på dina inköp. D.v.s. köpen dras inte direkt från ditt bankkonto utan betalas i efterhand en gång per månad. Har du inget giltigt kreditkort eller betalkort kan du bli hindrad från att få ut hyrbilen. Kolla noga att du har rätt typ av kort!
Vissa bolag accepterar bankkort, men du kan då bli tvungen att betala en försäkring till den lokala uthyraren. Bankkort kallas också debit card.
Observera att hyrbilsföretaget kommer att spärra en summa på ditt kreditkort under hela hyrbilsperioden som en deposition. Summan varierar från land till land men kan i vissa fall vara uppemot 20 000 kronor.
Avtal kund – hyrbilsföretag
Att hyra bil är alltid ett avtal mellan huvudföraren av bilen och det lokala hyrbilsföretaget. Easton Golf har ingen möjlighet att påverka de lokala reglerna eller ta ansvar för den hyrda bilen.
Hyrbilsvillkor
Vad som ingår
-
Hyrbil typ Ford Fiesta, 5-dörrars, 2 personer per bil
-
Fria mil – d.v.s. ingen begränsning på körsträckan
-
Grundförsäkring
Vad som tillkommer
- Bränsle*
- Lokala skatter
- Eventuella serviceavgifter
- Eventuella vägtullavgifter
*Bränsle – Observera att varje hyrbilsbolag tillämpar olika regler vad det gäller bränslet vid återlämning av bilen. Vissa kräver att bilen lämnas med full tank och hos andra bolag skall bilen lämnas med tom tank. Vad som gäller i just ditt fall framgår av vouchern från Auto Europe.
Tillval – ej obligatoriska
OBS: Vi rekommenderar att du hyr en Vägstullstransponder för resor på Algarvekusten. Där finns det inte längre manuella Vägtullsstationer, därför måste man annars hålla reda på sina tullavgifter samt uppsöka postkontor för att betala vägtull.
Ålderskrav
Krav på att köpa en extra försäkring för förare under 21 är och över 70 år kan förekomma. Observera att detta inte är något Easton Golf står för.
Lång hyresperiod
Om du har en resa som varar i mer än 28 dagar kan depositionsavgiften vara högre.
Du kan också eventuellt behöva byta hyrbil under perioden. I detta fall kommer du då ha mottagit 2 hyrbilsvouchers tillsammans med dina flygbiljetter. Vid uthämtning av bilen tillkommer en extra kostnad för envägshyra. Exakta kostnader för envägsavgifter finns på dina hyrbilsvouchers, spara dessa kvitton och skicka in dem till Easton Golf efter hemkomst så får du tillbaka dina utlägg.
Viktigt vid upphämtning
Tänk på att du alltid kan ringa Auto Europe för att få hjälp vid upphämtning av bilen. Skulle det mot förmodan vara något ni ställer er frågande till när ni hämtar ut bilen, eller om hyrbilspersonalen hävdar att ni behöver köpa till ytterligare försäkringar så kan Auto Europe ta diskussionen med den lokala uthyraren.
Telefonnumret finns på din voucher i en ruta längst upp till vänster. Gratisnummer från Sverige är 020 888 527, men om du befinner dig i Spanien kan du ringa det nummer som står efter España. Befinner du dig i Portugal ringer du det som står efter Portugal. Ett alternativt nummer som alltid fungerar är +46 108 886 652. Oftast är det skandinavisktalande personal, men utanför kontorstid kan det vara engelsktalande.
Du ansvarar för köp gjorda på plats
Hyrbilsföretagens personal har ofta provision på att sälja extra försäkringar och kan ibland vara påstridiga. Vi rekommenderar att du kontrollerar dina privata försäkringar innan avresa. I vissa fall ingår bland annat Självriskeliminering i ditt kreditkort eller hemförsäkring.
Easton Golf ansvarar inte för eventuella köp eller tillägg som görs på plats. Det är därför mycket viktigt att du noga läser igenom hyrbilskontraktet för att undvika eventuella kostnader för något som du inte vill ha. Be om ett kontrakt på svenska eller engelska så att du försäkrar dig om att du förstått innehållet på kontraktet.
Reklamationer
Avslutningsvis vill vi poängtera att eventuella reklamationer ska göras direkt till Auto Europes skandinaviska team enligt länken som följer:
https://www.autoeurope.se/customerservice.cfm
Telefon: 020-888 527.